Senior podczas pracy przy komputerze

Senior na rynku pracy – jak i gdzie szukać ogłoszeń o pracę?

Choć mówi się, że dla seniorów nie ma miejsc pracy, to obecny rynek szybko weryfikuje to stwierdzenie. Pracodawcy poszukują przede wszystkim osób z doświadczeniem, odpowiedzialnych, którzy intuicyjnie wiedzą, jak reagować w konkretnych sytuacjach. Dlatego jeśli nadal chcesz być aktywny zawodowo, sprawdź jak i gdzie szukać ogłoszeń o pracę.

Rynek pracy, a seniorzy

Nie da się ukryć, że polskie społeczeństwo jest jednym z najszybciej starzejących się w Unii Europejskiej. Współczynnik urodzeń jest stosunkowo niski, zwiększa się natomiast procentowa ilość osób starszych. To sprawia, że rynek pracy nieustannie się zmienia i dostosowuje do nowych warunków. A co to oznacza dla Ciebie? Że znalezienie pracy wcale nie będzie tak trudne, jak kiedyś mogło się to wydawać.

Obecnie osoby po 60. roku życia częściej są aktywne zawodowo, chcą się rozwijać. A pracodawcy dają im tę możliwość, ponieważ coraz bardziej dostrzegają potencjał wynikający z zatrudniania starszego pracownika.

Gdzie szukać pracy po sześćdziesiątce?

Gdy już wiesz, że pracodawcy potrzebują takich osób jak Ty, wystarczy sprawdzić, gdzie znajdują się ogłoszenia o pracę. Jednym z najbardziej oczywistych miejsc jest internet – tam ofert nie brakuje, zarówno na tematycznych serwisach poświęconych wyłącznie umieszczeniu ogłoszeń o pracę, jak i na tych lokalnych.

warto zerknąć:  A może mały biznes produkcyjny na stare lata?

Umiejętność korzystania z takich serwisów potwierdza jeszcze jedną Twoją zaletę – zaznajomienie się z nowymi technologiami, co obecnie jest bardzo istotne. Jeśli jednak nadal nie czujesz się pewnie w świecie komputerów i internetu, zgłoś się na odpowiedni kurs – będziesz mógł się potem tym pochwalić przed pracodawcą.

Jeszcze jednym, podstawowym źródłem informacji o wolnych miejscach pracy, są Urzędy Pracy, które coraz częściej organizują doradztwo zawodowe dla osób starszych. W ramach takiego doradztwa można m.in. brać udział w grupowych lub indywidualnych konsultacjach, warsztatach z autoprezentacji czy szkoleniach z tworzenia CV oraz listu motywacyjnego. Co więcej, nawet jeśli jesteś już na emeryturze, możesz zarejestrować się w urzędzie jako osoba poszukująca pracy.

Jak napisać CV? Autoprezentacja na rozmowach kwalifikacyjnych

Jeśli chcesz zostać zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną, musisz najpierw przygotować dobre CV. Choć obecnie modne są rozbudowane, designerskie życiorysy, postaw na minimalizm i prostotę. Możesz skorzystać z gotowych szablonów, które są udostępniane w internecie.

W życiorysie podkreśl swoje wykształcenie oraz odbyte szkolenia i kursy (w niektórych branżach informacje szybko się dezaktualizują, dlatego tak ważne jest, aby się nieustannie kształcić). Jako, iż Twoje doświadczenie zawodowe z pewnością jest imponujące, wybierz te miejsca pracy, które najbardziej odpowiadają profilowi firmy, w której chcesz się zatrudnić. Skup się na ostatnich stanowiskach, może uda Ci się dostać od poprzednich pracodawców rekomendację?

warto zerknąć:  A może mały biznes produkcyjny na stare lata?

Ważne jest również to, w jaki sposób zaprezentujesz się na rozmowie kwalifikacyjnej. Nie martw się, jeśli w kolekcje oczekujących na przyjęcie do pracy jest sporo młodych osób. Choć tzw. millenialsów może być o wiele więcej, niż seniorów, to Ty dzięki swojemu doświadczeniu masz nad nimi znaczącą przewagę – szczególnie w przypadku stanowisk, na których liczy się opanowanie, intuicja, wiedza. Podczas spotkania z pracodawcą bądź pewny siebie – skoro zaprosił Cię na rozmowę, poważnie myśli o zatrudnieniu Cię.


Jak widzisz, poszukiwanie pracy wcale nie musi być takie trudne. Szczególnie, że pracodawca czerpie dodatkowe korzyści finansowe z zatrudniania seniorów, takie jak zwolnienie z płacenia składek na Fundusz Pracy oraz krótszy okres zwolnienia chorobowego, które musi opłacać. Dlatego jeśli chcesz pozostać aktywny zawodowo, nie obawiaj się szukać pracy.