Strona główna Czas dla siebie i Hobby Aktywny senior – jak bezpiecznie ćwiczyć, zajęcia sportowe dla osób starszych

Aktywny senior – jak bezpiecznie ćwiczyć, zajęcia sportowe dla osób starszych

61
Nordic walking

Choć ruch jest zdrowy, niezależnie od wieku, wśród seniorów panuje przekonanie, że może wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Czy tak musi być naprawdę? Jak ćwiczyć, żeby było to bezpieczne?

Jaki sport dla seniora?

Zanim przejdziemy do tego, jaki sport dla seniora jest bezpieczny, chcielibyśmy wyjaśnić dwie wątpliwości. Po pierwsze, pisząc o „sporcie” nie mamy na myśli jedynie wyczynowej jazdy rowerem czy treningów ze sztangami. Chodzi o każdą aktywność ruchową, nawet… jeśli miałby to być tylko spacer. A po drugie, zawsze trzeba mierzyć siły na zamiary. Co to znaczy? Że zajęcia sportowe powinno się dobierać indywidualnie, w zależności od swojego stanu zdrowia, kondycji. Jeśli masz wątpliwości, zawsze można się też skonsultować z lekarzem i z nim ustalić, co możesz ćwiczyć.

A jaki sport uznawany jest za bezpieczny, bez względu na to, w jakim jesteś wieku? Przede wszystkim pływanie – ta aktywność jest wręcz zalecana, ponieważ wzmacnia kręgosłup. Albo gimnastyka w wodzie, choć powinna odbywać się pod czujnym okiem trenera. Popularnością w ostatnich latach cieszy się też nordic walking – pisząc w skrócie, jest to spacerowanie z kijkami. Tylko uważaj, ponieważ aby miało to sens, należy stosować odpowiednią technikę.

Aktywnością idealną dla seniorów jest też… taniec! Oprócz tego, że wzmacnia się całe ciało, to jest to również doskonała okazja do tego, aby poszerzyć znajomości.

Jak bezpiecznie ćwiczyć w starszym wieku?

Żadna aktywność fizyczna, nawet ta uważana za najbardziej bezpieczną, nie gwarantuje, że unikniesz ryzyka kontuzji. Dlatego jeśli nie wiesz, co możesz ćwiczyć, najpierw skonsultuj to z lekarzem. Nie lekceważ też nieustającego bólu – nie należy zwalać wszystkiego na zakwasy.

Ponadto aby ćwiczenia były bezpieczne, muszą być kompleksowe. Co to oznacza? Należy zadbać zarówno o silę mięśni, wzmacnianie i rozciąganie ciała, wytrzymałość, jak i… równowagę. I o ile na początku mogą boleć Cię mięśnie, to już stawy nie powinny – jest to oznaka, że trening nie był poprawnie wykonany i jego kontynuowanie może jedynie pogorszyć Twój stan zdrowia.

Lepiej też ćwiczyć krócej, a częściej. Forsowanie organizmu nawet w przypadku młodych osób nie jest dobrym pomysłem.

Zajęcia sportowe dla seniorów

A czy uprawianie sportu zawsze musi odbywać się w pojedynkę? Oczywiście, że nie! To już nie te czasy, kiedy kluby fitness i siłownie oblegane były wyłącznie przez młode osoby. Oferta zajęć sportowych się zmienia, powstaje coraz więcej nowych propozycji dla seniorów. Są treningi ogólnorozwojowe, wzmacniające kręgosłup, gimnastyka. Zajęcia te prowadzone są przez doświadczonych instruktorów, a ich uczestnikami są wyłącznie seniorzy. Jakie są tego korzyści?

Przede wszystkim ćwiczenia odbywają się pod okiem wykwalifikowanych trenerów, którzy wiedzą, co powinno być bezpieczne dla osób w każdym wieku, a co nie. Ponadto dzięki temu, że prowadzone są wyłącznie w grupie seniorów, osoby starsze mogą czuć się swobodniej, nie odczuwają skrępowania. Dlatego warto pomyśleć o rozpoczęciu ćwiczeń.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here