Melisa na pamięć i koncentrację

Zioła na poprawę pamięci i koncentracji

Coraz więcej osób zaczyna dostrzegać właściwości zdrowotne ziół. Napar z liści morwy białej zmniejsza wchłanianie glukozy do krwi, czystek i pokrzywa oczyszczają organizm, a czarny bez wpływa kojąco na układ nerwowy. Ale jakie zioła warto pić, aby zwiększyć pamięć i koncentrację?

  1. Miłorząb japoński
  2. Żeń-szeń
  3. Gotu kola
  4. Brahmi
  5. Melisa lekarska

1. Miłorząb japoński

Ostatnio bardzo dużą popularnością cieszy się miłorząb japoński, który znany także jako ginko biloba. Jego nazwa jest trochę myląca, ponieważ pochodzi nie z Japonii, ale z… Chin.

Ginko biloba często stosowany jest w kosmetyce, ponieważ dzięki zawartym w nim flawonoidom, pomaga w walce z cellulitem, opóźnia starzenie się skóry oraz pielęgnuje skórę naczynkową. W Polsce jednak najczęściej mówi się o jego dobroczynnym wpływie na pamięć.

Miłorząb japoński usprawnia krążenie w naczyniach mózgowych, dzięki czemu komórki są lepiej odżywione oraz dotlenione, dlatego zalecany jest m.in. osobom, które się uczą lub chorują na Alzheimera.

Trzeba jednak wiedzieć, że zdania naukowców na temat wpływu glinko biloba na pamięć są podzielone. Jednak w naszej opinii nie zaszkodzi wprowadzić go do codziennej diety w postaci naparów, natomiast suplementy należy przyjmować jedynie za zaleceniem lekarza.

warto zerknąć:  Jaka dieta dla seniora? Zasady żywienia osób starszych

2. Żeń-szeń

Żeń-szeń jest bogaty w ginsenozydy, dzięki którym możliwe jest lepsze dotlenienie narządów, co prowadzi do wzrostu energii oraz sprawności fizycznej i umysłowej. Składniki te wpływają również pozytywnie na układ odpornościowy.

Żeń-szeń polecany jest dla osób, które mają problemy z pamięcią oraz koncentracją – także dla tych, u których stwierdzono zaburzenia zapamiętywania. Dodatkowymi korzyściami ze stosowania tych ziół jest to, że opóźniają procesy starzenia się, obniżają poziom cholesterolu we krwi oraz pobudzają pracę serca. Trzeba wiedzieć, że żeń-szenia nie można stosować na noc, ponieważ może powodować bezsenność.

3. Gotu-kola

Gotu kola, czyli wąkrota azjatycka stosowana jest przede wszystkim w medycynie naturalnej (Ajurwedzie) jako środek na pamięć i koncentrację, ponieważ aktywuje białka, które pobudzają tworzenie nowych komórek mózgowych. Co więcej, chroni mózg przed działaniem wolnych rodników i neurotoksyn.

Wąkrota azjatycka korzystnie wpływa na układ nerwowy – wykazuje działanie uspokajające, przeciwbólowe oraz antydepresyjne, co zostało potwierdzone naukowo. Przy okazji warto wiedzieć, że przyśpiesza gojenie się wrzodów żołądka oraz zalecana jest w przypadku problemów z krążeniem.

warto zerknąć:  Jak dobrać aparat słuchowy? 4 sposoby na ochronę słuchu

4. Brahmi

Bakopa drobnolistne, czyli brahmi, tak jak gotu kola, znana jest przede wszystkim z tego, że poprawia pamięć i koncentrację oraz usprawnia pracę mózgu. Co istotne, zalecana jest zarówno osobom młodym, jak i starszym.

Zioła te mogą wspomagać również leczenie choroby Alzheimera oraz Parkinsona, aczkolwiek należy zdawać sobie sprawę z tego, że w każdym przypadku potrzebna jest co najmniej kilkunastotygodniowa kuracja, aby zauważyć pierwsze efekty. Przeprowadzono też badania na ludziach starszych, dzięki którym stwierdzono, że bakopa drobnolistna ma właściwości antydepresyjne.

5. Melisa lekarska

Choć melisa lekarska znana jest przede wszystkim ze swoich właściwości uspokajających, pośrednio wpływa również na pamięć i koncentrację oraz zmniejsza objawy starczej demencji. Warto o tym pamiętać, gdy wieczorem będziesz zastanawiać się, jakie zioło na sen wybrać.