Jeśli jesteś właścicielem Peugeota 206 lub dopiero planujesz zakup tego samochodu, musisz wiedzieć, że w tym modelu często występują problemy z zawieszeniem. Możesz ich uniknąć, jeśli zadbasz o profilaktyczne serwisowanie. A kiedy będziesz musiał wybrać się na regenerację tylnej belki?
- Co to jest tylna belka?
- Jakie są objawy zużycia tylnej belki?
- Regeneracja tylnej belki w Peugeot 206
Co to jest tylna belka?
Tylka belka skrętna to rodzaj zawieszenia półzależnego, który stosowany jest w różnych modelach francuskich aut, takich jak Citoren czy Peugeot. To stosunkowo prosta, gwarantująca wiele korzyści konstrukcja. Trzeba wiedzieć, że oś poprzeczna belki skrętnej, która jest zakończona dwoma wahaczami, nie znajduje się w osi kół, co więcej, do nadwozia zamocowana jest przy pomocy przegubów elastycznych. I jak się często okazuje regeneracja tylnej belki to bardzo popularna naprawa (www.szmytek.pl), a można by tego uniknąć. Jak? Poddając regularnej wymianie przeguby i wahacze, które ze względu na intensywną eksploatacją są szybko zużywane.
Czemu więc wykorzystuje się tylną belkę, skoro sprawia tyle problemów? Ponieważ konstrukcja ta nie zabiera wiele miejsca, dzięki czemu można stworzyć większy bagażnik, który jest tak ważny w niedużych samochodach miejskich, takich jak Peugeot 206. Ponadto jest to zawieszenie, które jest proste w montażu, nie zawiera zbyt wielu elementów, a jeśli są one regularnie wymieniane, to koszty eksploatacji są niskie. Jednak niewielu kierowców pamięta o wizycie w serwisie i do warsztatu udaje się dopiero wtedy, gdy objawy zużycia tylnej belki są widoczne.
Jakie są objawy zużycia tylnej belki?
Mamy złą informację dla kierowców – początkowe objawy zużycia tylnej belki skrętnej w Peugeot 206 są niewidoczne gołym okiem. Aby móc to zdiagnozować, należy udać się do warsztatu, w którym mechanicy sprawdzą występowanie luzów na kole. Jednak ci, którzy o tym pamiętają, nie będą musieli płacić za naprawę zawieszenia, a jedynie za wymianę kilka elementów, które nie są drogie.
Gdy to zostanie zaniedbane, tylne zawieszenie zacznie zauważalnie „skrzypieć”, a następnie pojawią się stuki, których nie da się już przeoczyć. Jeśli nadal zostanie to zlekceważone, uszkodzeniu poddane zostaną także wahacze. Można też zauważyć szarpanie podczas ruszania oraz problemy ze skręcaniem. To już sygnał, że wizyta w warsztacie okaże się nieunikniona.
Regeneracja tylnej belki w Peugeot 206
A na czym polega regeneracja tylnej belki w modelu Peugeot 206? Należy zdemontować całe zawieszenie oraz zdiagnozować wszystkie jego poszczególne elementy. Części, które uległy uszkodzeniu należy wymienić, inne może natomiast wyczyścić. Zwykle zakładane są nowe łożyska i wahacze, wymieniane są czopy i przeguby.
Jeśli natomiast okaże się, że tylna belka została przekrzywiona, regeneracja okaże się bezskuteczna – trzeba ją będzie wymienić na nową. A to już często o wiele wyższy koszt, dlatego w ostatecznym rozrachunku bardziej opłacą się regularne wizyty w specjalistycznym warsztacie, który zajmuje się wyłącznie naprawą tego typu zawieszenia półzależnego.
A jaki jest koszt regeneracji tylnej belki w Peugeot 206? Zwykle zamyka się w 700-800 zł, jednak to, ile ostatecznie zapłacisz, zależy od tego, ile części zostało uszkodzonych. I co ciekawe, niektóre warsztaty umożliwiają przywiezienie lub wysłanie kurierem samej belki – wtedy nie musisz płacić za jej montaż i demontaż.
Na szczęście mam znajomego mechanika i każda awaria w moim peugeocie jest przez niego szybko naprawiana 🙂 No i płacę znacznie mniej…