Zdrowa sałatka na diecie

Jaka dieta dla seniora? Zasady żywienia osób starszych

W starszym wieku trzeba bardziej uważać na to, co się je. Niektóre potrawy mogą podrażniać wątrobę, wywoływać wzdęcia czy nasilać objawy choroby. Dlatego warto wiedzieć, jakie są najważniejsze zasady żywienia dla seniorów.

Dlaczego trzeba zmienić dietę w wieku dojrzałym?

Na początku trzeba zdawać sobie sprawę z tego, dlaczego zmiana sposobu odżywiania jest tak istotna. Wraz z wiekiem, różne organy pracują coraz wolniej, również te związane z układem trawiennym. Pierwszym, zauważalnym efektem jest spowolnienie metabolizmu oraz zmniejszenie przyswajania składników odżywczych, prowadzące do poważnych niedoborów w organizmie.

Seniorzy często nie widzą potrzeby zmiany diety oraz nawyków, jedzą tłusto, tak, jak zostali przyzwyczajeni do tego w domu. Efektem tego może być otyłość oraz problemy zdrowotne, które związane są m.in. z niedostarczaniem wszystkich niezbędnych składników odżywczych lub ze zniszczeniem wątroby i innych narządów uczestniczących w procesie trawienia.

Dodatkowo trzeba wziąć pod uwagę, że wraz ze zmniejszeniem aktywności, zmniejsza się zapotrzebowanie energetyczne. Oznacza to, że należy również zweryfikować ilość spożywanych kalorii, która w podeszłym wieku powinna wynosić 1500-2000 kcal/dzień w przypadku kobiet oraz 1700-2400 w przypadku mężczyzn.

warto zerknąć:  Senior za kółkiem ― jak zwiększyć bezpieczeństwo? Częstsze badania dla kierowców, znajomość nowych znaków drogowych? Co jeszcze?

Podstawowe zasady żywienia dla seniorów

Przede wszystkim należy regularnie spożywać 5 posiłków w równych odstępach czasu. Powinno się jeść częściej, ale za to mniej. Warto zastąpić kasze, ryży i pieczywo na ich pełnoziarniste wersje. I co najważniejsze – dieta, nawet u osoby starszej, powinna być jak najbardziej urozmaicona, żeby zapewniać wszystkie potrzebne wartości odżywcze. A co należy jeść?

Błędne jest przekonanie, że powinno unikać się węglowodanów. Trzeba jednak zamienić cukry proste, słodycze na węglowodany złożone, dostępne w produktach pełnoziarnistych, bogatych w błonnik oraz w warzywach. Należy natomiast uważać z tłuszczami – choć ich obecność w spożywanych posiłkach jest bardzo duża, najczęściej są to mało wartościowe, rafinowane oleje, które dodatkowo zostają podgrzewane do wysokiej temperatury podczas smażenia. Dlatego często u osób starszych występują niedobory wielonasyconych kwasów tłuszczowych, które są potrzebne organizmowi (często wystarczy po prostu zwiększyć spożycie ryb).

U seniorów istotną kwestią jest spożywanie optymalnej ilości białka, które często jest źle wchłaniane. Z tego względu trzeba wybierać pełnowartościowe białko zawarte m.in. w chudym mięsie oraz w produktach mlecznych. Nie można zapomnieć również o warzywach i owocach, które stanowią bogactwo witamin. Uważać należy na niedobory witaminy D, kwasu foliowego oraz witamin z grupy B.

warto zerknąć:  Jak dobrać aparat słuchowy? 4 sposoby na ochronę słuchu

Czego nie powinny jeść osoby starsze?

Na koniec warto podkreślić, co należy wykluczyć z diety. Co może być trudne dla babć, które często pieką ciasta dla swoich wnuków, powinno się unikać nadmiaru cukrów prostych, które w bardzo dużych ilościach znajdują się także w gotowych słodyczach. Niewłaściwa dieta może prowadzić do otyłości oraz cukrzycy.

Najlepiej zamienić czerwone mięso, które posiada wysoki poziom kwasów nasyconych, na ryby i drób. Oczywiście, można zjeść domową roladę podczas rodzinnego spotkania, ale nie może to być podstawą diety.

Nie powinno się smażyć potraw, szczególnie na głębokim tłuszczu. Lepiej zastąpić to gotowaniem, pieczeniem i duszeniem. Ponadto należy zamienić tłuszcze zwierzęce na roślinne, najlepiej w postaci nierafinowanej, które mogą być dodawane do sałatek.


Dzięki zdrowej, zróżnicowanej diecie można zapobiec powstawaniu wielu schorzeń oraz złagodzić objawy chorób. Dlatego należy wraz z wiekiem zmieniać swój sposób odżywiania.