Strona główna Senior za kółkiem Co to jest zbieżność kół? Dlaczego trzeba sprawdzać zbieżność w kołach?

Co to jest zbieżność kół? Dlaczego trzeba sprawdzać zbieżność w kołach?

1993
koło samochodowe

Niektórzy kierowcy nie przejmują się zbytnio tym, czy zbieżność kół w ich aucie jest prawidłowa. A tymczasem nie jest to kwestia, którą powinno się lekceważyć.

Czym jest zbieżność kół?

Zbieżność kół to wartość położenia kół przednich lub tylnych względem siebie. Określa się ją jako kąt pomiędzy torami kół tej samej osi. Zawiera się on w przedziale od plus trzech do minus trzech stopni. W przypadku wartości dodatnich koła są zbieżne, natomiast wartości ujemne świadczą o ich rozbieżności. Kiedy punkty najbardziej z przodu obręczy kół znajdują się bliżej siebie niż te z tyłu, oznacza to brak zbieżności.

Jakie są objawy nieprawidłowej zbieżności kół?

Zbieżność to jeden z aspektów geometrii kół, o której na top-autoserwis.pl/pl/geometria-kol-zbieznosc-kol-krakow można dowiedzieć się więcej. Oprócz zbieżności składa się na nią również kąt pochylenia kół, pochylenia osi sworznia zwrotnicy oraz wyprzedzania osi sworznia zwrotnicy.

No dobrze, ale dlaczego trzeba dbać o prawidłową zbieżność kół? Trzeba przyznać, że na pierwszy rzut oka nie widać tu dużego problemu, dlatego część kierowców bagatelizuje sprawę. Niewłaściwa zbieżność, w przeciwieństwie do wielu innych awarii, nie uniemożliwia korzystania z samochodu, ani nawet z początku nie utrudnia w znaczący sposób jazdy, toteż nie jest to problem, który spędza kierowcom sen z powiek – chętnie odsuwają go na dalszy plan.

Tymczasem prawidłowa zbieżność kół jest tak naprawdę istotną sprawą. Zapewnia jak najlepsze przyleganie opon do nawierzchni, co zwiększa stabilność jazdy. Przy prawidłowej zbieżności kół samochód prowadzi się pewniej, a opony zużywają się w optymalnym stopniu.

Jeśli w kwestii zbieżności pojawiają się problemy, odbija się to więc niekorzystnie w tych sferach – auto prowadzi się mniej stabilnie, a opony szybciej się zużywają, podobnie zresztą jak niektóre części elementów układu jezdnego. Opony zużywają się nie tylko szybciej, ale w dodatku nierównomiernie, co objawia się hałasem podczas jazdy i może przyczyniać się do szybszego ubytku paliwa.

Skutki bagatelizowania sprawy mogą okazać się jeszcze gorsze – nieprawidłowa zbieżność może utrudnić prowadzenie i w efekcie doprowadzić na przykład do tego, że pojazd wpadnie w poślizg albo w sposób niekontrolowany opuści wyznaczony tor jazdy. Żeby uniknąć takich problemów, trzeba co jakiś czas kontrolować zbieżność kół. Kiedy należy to robić?

Kiedy sprawdzać zbieżność kół?

Geometria kół, a zatem również ich zbieżność, powinna być sprawdzana regularnie. Jak często? Przynajmniej raz w roku. Najlepiej robić to podczas sezonowej wymiany opon – w ten sposób na pewno o tym nie zapomnimy, skoro i tak już jesteśmy zmuszeni robić coś z kołami.

Ale jeżeli pojawią się niepokojące objawy, nie ma co czekać z poddaniem kół kontroli. Jakie zachowania samochodu powinny nas zaniepokoić i skłonić do poddania kół przeglądowi? Na przykład sytuacja, w której kierownica jest przekrzywiona, a pojazd jest ściągany na jedną stronę. Albo kiedy auto z opóźnieniem reaguje na ruchy kierownicy.

Warto też co jakiś czas rzucić bacznym okiem na opony. Jeżeli zauważymy, że nierównomiernie się one ścierają, będzie to sygnał ostrzegawczy, że z ich zbieżnością prawdopodobnie coś jest nie w porządku.

1 KOMENTARZ

  1. Wszystko, co związane z naszym bezpieczeństwem w samochodzie jest ważne! Dlatego ja sprawdzam zbieżność kół częściej niż tylko raz do roku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here