Strona główna Czas dla siebie i Hobby Joga dla seniora – jak zacząć? Na co pomaga joga osobom 65+?

Joga dla seniora – jak zacząć? Na co pomaga joga osobom 65+?

320
Starsza kobieta ćwicząca jogę

Joga to forma aktywności, która cieszy się dużą popularnością już od jakiegoś czasu. Choć głównie kojarzy nam się ona z zajęciami dla osób młodszych, można znaleźć także szereg ofert kierowanych także do seniorów. Czy joga dla osób starszych to dobry pomysł? Jakie są jej zalety?

Czym jest joga?

Mówiąc wprost, joga jest systemem technik, opartych na filozofii indyjskiej, której podstawą jest zachowanie harmonii pomiędzy ciałem a duchem poprzez trening fizyczny oraz medytację. Choć brzmi to bardzo mistycznie i widoczne są tu powiązania religijne, jest to przede wszystkim filozofia i poza Indiami ma charakter przede wszystkim rekreacyjny, umożliwiający zachowanie zdrowia zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Może być praktykowana przez wszystkich, jako że najważniejszym wyznacznikiem jogi, jest zachowanie harmonii i nastawienie na samorozwój wewnętrzny i nie stoi w sprzeczności z żadnym wyznaniem.

Jak joga wpływa na zdrowie seniora?

Poza popularną formą spędzania wolnego czasu joga ma także wiele zalet, które korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Wpływa pozytywnie nie tylko na ogólną kondycję ciała, ale i kondycję psychiczną, co pozwala na zachowanie spokoju i równowagi. Działa relaksująco, likwiduje napięcie oraz uczucie stresu. To ważne zwłaszcza w przypadku osób starszych, które często czują się osamotnione.

Dodatkowo joga pozytywnie wpływa na kręgosłup i stawy (www.joga.info.pl), poprawiając ich elastyczność i niwelując ból. Wpływa także na układ krążenia, obniża ciśnienie i poprawia pracę płuc, a w przypadku osób chorych na cukrzycę lub astmę, normalizuje poziom cukru we krwi, a także ułatwia oddychanie. Często joga polecana jest przez lekarzy i fizjoterapeutów.

Kobiety ćwiczące jogę

Jak zacząć jogę dla seniorów?

Joga jest proponowana dla każdego i bez względu na wiek czy stan zdrowia. Jest to bardzo otwarty system, w którym zawarte są najróżniejsze pozycje i ćwiczenia, dedykowane osobom w zależności od potrzeb i możliwości. To samo dotyczy się osób starszych, które ze względu na wiek, gorszą kondycję fizyczną oraz często występujące choroby, nie mają fizycznej możliwości wykonywania wielu aktywności.

Żeby joga przyniosła realne korzyści i nie pogorszyła stanu zdrowia, dobrze jest praktykować ją pod okiem specjalistów (dotyczy to zresztą każdej formy ruchu). Pokaże on, jakie ćwiczenia warto wykonywać, by były one bezpieczne i pokieruje nas w doskonaleniu technik. Jogę można też praktykować samodzielnie w domu, zasięgając wiedzy z internetu, czasem jednak warto najpierw poszukać odpowiedniej szkoły jogi i przejść pierwsze szkolenia, by potem bez obaw móc ćwiczyć samodzielnie.

Gdzie szukać jogi dla seniorów?

W Polsce kluby jogi zaczęły zyskiwać na popularności już kilkanaście lat temu, od tamtego czasu, pojawiło się ich naprawdę wiele. Chcąc zacząć swoją przygodę z joga, warto w pierwszej kolejności, oprócz poszukania wiedzy w internecie, znalezienie pracowni, która będzie najbliżej nas. Często kluby te posiadają własne strony internetowe, gdzie można zapoznać się dokładniej z ofertami, a w niej nierzadko znajdują się propozycje zajęć dedykowanych dla konkretnych grup odbiorców – także dla seniorów. Jeżeli ich nie ma, zazwyczaj osoby starsze kierowane są także na zajęcia dla początkujących lub bardzo początkujących, co pozwala na podstawowe zapoznanie się z jogą i dowiedzieć się jak najwięcej o niej i o tym, jak poprawnie ćwiczyć.

Regularne zajęcia mogą być szansą na nową pasję i możliwość spotykania innych ludzi, ale jeżeli ktoś chce ćwiczyć w domu, może to także robić.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here